Annons

Benify-grundarna blir nya delägare i adtechbolaget Match2one

Ted Sahlström och Mikael Kreuger, grundare av Match2one.
Ted Sahlström och Mikael Kreuger, grundare av Match2one. Foto: Press
Benify-grundarna blir nya delägare i adtechbolaget Match2one. Bolaget utmanar traditionella mediabyråer med en plattform för företag att skapa digitala annonskampanjer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Adtechbolaget Match2one har genom artificiell intelligens och maskininlärningsalgoritmer tagit fram en plattform för företag att skapa digitala annonskampanjer. Det handlar exempelvis om digitala annonser, som de bannerannonser som ofta syns på olika hemsidor. 

Vi dubblade omsättningen i slutet av 2019 jämfört med motsvarande period 2018. I år ska vi dubbla igen.

Tjänsten är något som tidigare till stor del skötts via mediabyråer.

”Annonsörer sitter ofta flera led från sin programmatiska affär, vilket resulterar i bristande kontroll och tappade insikter. Viljan finns att flytta det inhouse, men det upplevs ofta som ett komplext projekt. Detta vill vi ändra på”, säger bolagets vd Mikael Kreuger.

Läs mer: Cint-grundaren dubblar värderingen på Match2one

Han grundade Match2one ihop med Ted Sahlström 2015. Verksamheten lanserades 2016 och bolaget har vuxit snabbt sedan dess. Under 2018 trefaldigades Match2ones omsättning till 15,9 miljoner kronor. Försluten fyrfaldigades samtidigt till -10,3 Mkr. 

Några siffror för 2019 finns ännu inte tillgängliga.

”Vi dubblade omsättningen i slutet av 2019 jämfört med motsvarande period 2018. I år ska vi dubbla igen”, säger Mikael Kreuger.

Nu meddelar bolaget i ett pressmeddelande att de har tagit in 13,5 miljoner kronor i nytt kapital. Nya ägare i bolaget är Benify-grundarna Markus Kullendorff och Åke Lundéns investeringsfond Friends Capital. 

Pengarna ska gå till Match2ones långsiktiga mål om att bygga en heltäckande plattform där annonsörer på enklast möjliga sätt kan nå ut med sitt budskap, oberoende av kanal eller budget.

Match2one anställer just nu ett flertal nya medarbetare både inom utveckling och försäljning. Antalet anställda spås gå från drygt 20 till drygt 30 under 2020, enligt vd:n. Samtidigt breddar bolaget erbjudandet med konsultativa tjänster för att hjälpa annonsörer att navigera vad som idag är ett komplext ekosystem.

”Vi tror att lösningen är att kombinera ett lättanvänt självserviceverktyg med mänsklig expertis för att på bästa sätt hjälpa bolag med övergången till en självständig programmatisk inhouseavdelning. Detta innefattar allt från kreativ support till integration av olika avdelningar och datarapportering”, säger Mikael Kreuger.

Läs mer: Förmånsplattformen Benify växer så det knakar – men ratar börsen

Ägarkretsen består redan av ett antal välkända affärsänglar som Stefan Bengtsson, Carl Palmstierna, Lars Lindgren, Bo Mattsson, Fredrik Månsson och Helena Herlogsson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer