Annons

Bojkotten mot Facebook växer – 160 bolag gör gemensam sak

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg. Foto: Mark Lennihan
Organisatörerna bakom en kampanj för att bojkotta annonsering på Facebook har fått stöd av en rad multinationella företag, bland andra Unilever, Verizon, Starbucks och Coca-Cola. Nu vill organisatörerna att annonsbojkotten blir global, skriver Reuters.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Syftet med bojkotten är att stoppa hatfyllda postningar i sociala medier. Sedan kampanjen startade tidigare denna månad hade i helgen över 160 bolag skrivit på för att sluta köpa annonser på Facebook under juli månad.

”Nästa steg är ett globalt tryck”, sade Jim Steyer, vd för Common Sense Media som finns bakom kampanjen. Ett av målen är att få flera europeiska bolag att delta i bojkotten.

Läs mer: Facebook bojkottas av amerikansk annonsjätte – tappar miljarder

I ett svar på kraven om bojkott uppgav Facebook på söndagen att bolaget har mer arbete kvar att göra och att det samarbetar med mänskliga rättighetsgrupper och experter för att ta fram nya verktyg mot hatuttalanden. Facebook uppgav även att bolagets investeringar i artificiell intelligens gör det möjligt att hitta 90 procent av hatposter innan användarna rapporterar dem.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer