Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Edtech-investeringarna halkar efter: Här är trenden som kan lyfta sektorn

Erik Brandberg på Gullspång Invest och Marta Sjögren på Northzone
Erik Brandberg på Gullspång Invest och Marta Sjögren på Northzone Foto: Jesper Frisk/Evelina Carborn
En reglerad skolmarknad och bristen på bolagssuccéer har blivit en bromskloss för investeringarna i edtech-bolag. Samtidigt sätter investerarna sina förhoppningar till den nya AI-trenden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi gillar stora tankar och visioner och en skalbarhet. Men självklart måste det finnas en hållbar affärsmodell och en lönsamhet. Många sysslar med edtech för att göra en god gärning, och det är fantastiskt, men utan lönsamhet är det svårt att skapa tillräckligt stort avtryck”, säger Erik Brandberg på Gullspång Invest, som styrs av familjen Brandberg, tidigare storägare i kamerabolaget Axis.

Det är inbyggt i skolsystemet att tillväxten är linjär

Familjebolaget har seglat upp som en av Sveriges flitigaste investerare i edtech. I portföljen finns de fyra svenska bolagen Edqu, Schoolsoft, Myacademy och Coursio.

Läs mer: Svenska edtechbolag märker ökad efterfrågan: ”Solklar tillväxt” 

De flesta andra svenska riskkapitalister håller inte riktigt samma tempo. 

Första halvåret i år investerades nästan 5 miljarder kronor i svenska techbolag enligt Di Digitals databastjänst Nordic Tech List. Men fram till och med augusti i år har bara åtta investeringar i svenska edtechbolag skett. Den totala summan ligger på omkring 130 miljoner kronor.

Det är mindre än vad vissa enskilda bolag i andra branscher har tagit in i år. De digitala hälsobolagen Kry och Min Doktor, till exempel, har båda mottagit investeringar på omkring 200 miljoner.

Det svenska riskkapitalbolaget Northzone har också relativt många edtechbolag i sin portfölj: Tre stycken, varav ett är svenskt.

I september deltog bolaget i en runda där det danska edtechbolaget Labster tog in 10 miljoner dollar.

Läs mer: Virtuellt labb ska göra forskning billigare – Northzone går in 

Marta Sjögren som är principal på Northzone är inte överraskad över det låga antalet investeringar i Sverige.

”Investeringar är en funktion av dealflow, alltså hur många investeringsmöjligheter vi ser”, säger Marta Sjögren som är principal på Northzone.

Hon menar att edtech ökar i flödet, men att det fortfarande är en liten andel.

”Det är kanske inte ens 1 procent”, säger hon.

Inte heller Erik Brandberg är förvånad.

”Som edtechinvesterare måste man ha ett genuint intresse av skolan, för det finns andra bolag som skalar snabbare. Skolpengen är ju begränsad, så mycket handlar om att attrahera många elever till verktygen, snarare än att ta mycket betalt per elev. Skolpengen ska räcka till allt, inklusive nya edtechverktyg”, säger han.

Marta Sjögren tror att det spelar in att en del högprofilerade edtechbolag inte har lyft. Ytterligare ett skäl menar hon är att marknaden är politiskt reglerad. Hon ser de nationella läroplanerna som ett hinder för skalbarheten över landsgränser.

Även Erik Brandberg är inne på det spåret, och han pekar dessutom ut en fragmenterad nationell marknad som ett hinder:

”Bara för att du får in dina produkter på ett gymnasium betyder det inte att du får in dem på nästa. Det är inbyggt i skolsystemet att tillväxten är linjär, snarare än exponentiell”, säger han.

Ibland har man bara satt en professor framför en skärm och filmat

Men Erik Brandberg har inget emot den långsammare tillväxten.

”Vi är långsiktiga investerare. Det får ta den tid det tar, så länge bolaget leder marknaden”, säger han.

Men det handlar inte bara om välgörenhet från Gullspång Invests sida. Affärstänkandet finns där.

”Med tech kan man enklare lära sig vad som helst när som helst, vilket ger ett enormt värde och dessutom skapar affärsmöjligheter”, säger Erik Brandberg.

Men kanske är det symtomatiskt att en av Sveriges mest profilerade edtechinvesterare är ett familjeföretag som inte har några yttre avkastningskrav. Ett riskkapitalbolag med fonder som har en återbetalningstid på 7-10 år har troligen svårare att motivera en investering i den här typen av bolag.

Marta Sjögren tror dock på fler framgångsrika edtechbolag framöver.

”Nu finns en generation av entreprenörer som har lärt sig av misstagen och kommer igen. Vi kommer att få se nya effektiva modeller.”

Även tekniska framsteg kommer hjälpa bolagen på traven menar hon.

Hon pekar ut AI som något som kommer att bidra

”Elevernas beteende har påverkats av all teknik de använder i dag. Men innehållet har inte nått lika långt, ibland har man bara satt en professor framför en skärm och filmat”, säger Marta Sjögren.

Hon pekar ut AI som något som kommer att bidra till mer effektiva edtech-bolag:

”Det kommer att göra utbildningen ännu mer personlig”, säger hon.

Läs mer: 10 av Sveriges hetaste edtechbolag just nu 


Fakta: De svenska edtechbolagen som tagit in mest pengar

Lexplore: 65 miljoner kronor
Soundtrap: 65 miljoner kronor
Sqore: 55 miljoner kronor
Digiexam: 50 miljoner kronor
Digilär: 20 miljoner kronor
Schoolido: 19 miljoner kronor

Avrundade summor. Källa: Nordic Tech List

 

Fakta: Edtech i portföljen

Gullspång Invest:

Edqu

Schoolsoft

Myacademy

Coursio

 

Northzone:

Sqore

Labster

Kahoot


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post