Annons

Han ger småföretagen tillgång till miljardklubbens analysredskap

Neo4J:s medgrudare och vd Emil Eifrém.
Neo4J:s medgrudare och vd Emil Eifrém. Foto: Jesper Frisk (Di).
Malmöbaserade Neo4J breddar sig och tar upp konkurrensen med bland annat Amazon. Hittills har den skånska mjukvaran enbart sålts till storbolagskunder med miljardomsättning, men nu riktar man även in sig på små och medelstora företag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Neo4J-grundaren Emil Eifrém i november i fjol lyckades landa en finansiering på 80 miljoner dollar, motsvarande uppemot 800 miljoner kronor med dagens valutakurs, var ambitionerna höga – både gällande tillväxt i försäljning och antal utvecklare i Malmö.

Emil Eifrém hoppades då kunna dubbla det 40-tal utvecklare som då fanns vid Malmökontoret. Han är inte riktigt där ännu, men står fast vid ett tidigare uttalande om att han skulle kunna anställa ytterligare 50 kvalificerade utvecklare i morgon, om personer med rätt kompetens stod utanför kontorets dörr och knackade på.

Läs mer: Svensk-amerikanska techbolaget säkrar jätterunda med riskkapital 

Flera av de 400 storföretagskunderna har nu passerat en miljon dollar i prenumerationer per år.

Försäljningsmässigt har expansionen dock gått betydligt snabbare. Vid tiden för fjolårets jättefinansiering, där bland annat Morgan Stanley Expansion Capital gick in som delägare, hade Neo4J omkring 200 kunder i ”miljardklubben” – det vill säga storföretag med minst en miljard dollar i omsättning.

”Nu har vi nästan 400 sådana kunder, bara ett år senare, och ungefär tusen kunder totalt. Bland annat använder alla tjugo av Nordamerikas största banker oss, tre av världens fem största flygplanstillverkare – inklusive både Airbus och Boeing – och åtta av de tio största försäkringsbolag, åtta av de tio största biltillverkarna och så vidare. Så vi har väldigt djup penetration på storföretagsmarknaden”, säger Emil Eifrém på telefon från Kalifornien, där bolaget också har kontor.

En vanlig affär bland dessa kunder börjar ofta med ett uppdrag kring en miljon kronor, men i takt med att Neo4J blivit allt mer etablerade är det också vanligt att första ordern ligger på både två och tre miljoner kronor. Efter ett halvår till ett år händer det dessutom ofta att kunderna köper till fler tjänster.

”Vi kan landa en affär där kunden behöver hjälp att upptäcka bedrägerier, men sen inser de att de behöver hjälp med att hantera identiteter och vilka behörigheter de ska ha. Då kommer nästa stora affär och flera av de här 400 storföretagskunderna har nu passerat en miljon dollar i prenumerationer per år”, säger Emil Eifrém.

Neo4J (som tidigare hette Neo Technology) utvecklar lösningar för så kallade grafdatabaser, som kan illustrera kopplingar i nätverk mellan personer och företag bättre än traditionella databaser. Plattformen har bland annat använts av det grävande journalistnätverk som avslöjade de så kallade Panamadokumenten för några år sedan, där kända personer och företag avslöjades med att ha ägnat sig åt avancerad skatteflykt via en snårskog av bolag i olika skatteparadis.

Läs mer: Techstjärnan Emil Eifrém nobbade Amazon – nu samarbetar han med Google 

Nu tar bolaget nästa steg och släpper en molnbaserad variant av mjukvaran, riktad till uppstartsbolag samt små och medelstora företag som inte har råd med några miljoninstallationer. Istället kan de prenumerera på lösningen från några hundralappar i månaden. Därmed tar Neo4J också upp konkurrensen med Amazons motsvarande tjänst.

”Vi har fokuserat på storföretagskunderna de senaste fem åren och det är där hela vår tillväxt har varit. Vi är inte klara där på något sätt, men känner att nu har vi lite andrum att bredda oss med en servicetjänst i molnet. Det gör att vi har möjlighet att rikta oss till en helt annan grupp företag, som startups samt små och medelstora bolag och det är väldigt spännande”, säger Emil Eifrém.

Även om de stora pengarna fortfarande finns bland storföretagskunderna under överskådlig tid ser han också en möjlighet att den nya småföretagsvarianten av tjänsten blir ett sätt att komma in hos fler storbolag, när exempelvis deras utvecklingsavdelningar kan köpa in och testa den enklare lösningen innan de börjar förhandla om miljonkontrakt för större installationer.

”Med storföretagskunderna blir det mycket juridik. Vi hoppas kunna skära bort en del av det och spara en till tre månader i införsäljningstid för att de redan är bekväma med lösningen.”

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer