Annons

Hans uppstickare utmanar Slack – omsätter redan över 100 miljoner

Burhan Kesapli, medgrundare av Easy Telefoni med tjänsten Easy Teams.
Burhan Kesapli, medgrundare av Easy Telefoni med tjänsten Easy Teams. Foto: Press.
Ännu ett svenskt, molnbaserat startupbolag inom telefoni utmanar Slack och Microsoft Teams. ”Nästa år ska vi expandera i Europa”, säger Burhan Kesapli, medgrundare av Easy Telefoni.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det Solnabaserade bolaget Easy Telefoni har vuxit snabbt sedan starten 2013 genom att erbjuda molnbaserade telefonväxlar för små och medelstora företagskunder. Redan i fjol passerade man en omsättning på 100 miljoner kronor – och vinsten har varit stark nog att bolagets sex grundare inte behövt ta in externa investerare. 

”Vi har byggt vår framgång på att skräddarsy företagsväxlar efter kundens behov. Vi är oberoende, så kunden kan byta mellan operatörer utan att byta växel”, säger Burhan Kesapli, marknadschef och medgrundare av Easy Telefoni.

När pandemin slog till accelererade vi lanseringen.

Som exempel på klassiska växeltjänster nämner han funktioner som gör att inkommande telefonsamtal kan kopplas till specifika avdelningar samt att kollegor kopplas bort när de inte är i tjänst, med mera. 

För tio år sedan var televäxlarna oftast fysiska servrar på plats hos företagen. Men i dag går allt detta att göra virtuellt, vilket innebär att bolag som Easy Telefoni i grund och botten är molnbaserade mjukvarubolag. 

Som de flesta moderna teknikbolag säljer de sin mjukvara som en tjänst, så kallat ”Saas”. De lyfter gärna fram att en av grundarna har forskat om artificiell intelligens, AI, sedan 90-talet vid Linköpings universitet, vilket gett avtryck i tjänsten. 

På senaste har Easy Telefoni klättrat i värdekedjan genom att ta fram en plattform de kallar Easy Teams. Den utmanar Slack, Microsoft Teams, Zoom och Google Meet med ett integrerat verktyg för telefoni, tele- och videokonferenser, chatt, fildelning, skärmdelning, kalender-synk och snabbundersökningar.

”Vi har jobbat med Easy Teams i ett par år och testade detta redan i vintras. När pandemin slog till accelererade vi lanseringen. Alla kunder fick testa gratis mellan den första april och den sista juni”, förklarar Burhan Kesapli.

Hittills har bemötandet varit lovande. Av bolagets närmare 7 000 kunder har drygt 900 redan valt att betala för Easy Teams.

Burhan Kesapli lyfter fram fördelarna med en helt integrerad tjänst – i motsats till att använda traditionell telefoni i kombination med exempelvis Slack och Google Meet. Sitter man i ett videosamtal ska mobiltelefonen inte börja ringa, förklarar han. 

”Det kallas för linjestatus, man är antingen upptagen eller tillgänglig”, säger marknadschefen. 

Han menar att många medarbetare föredrar att ha chatt, videosamtal och telefonväxel i en och samma app. 

”Det här placerar oss i en unik situation. Vår teknik ligger långt före konkurrenternas”, säger han.

Helt ensamma är man dock inte. När det skånska startupbolaget Telavox kommer på tal är Burhan Kesapli snabb med att beskriva dem som en ”huvudkonkurrent”. 

Telavox startades 2002 av Viktor Karlsson och Tink-grundaren Fredrik Hedberg, och har haft en liknande utveckling, vilket Di Digital rapporterat om tidigare

Precis som Easy Telefoni hjälper Telavox i dag företag att samla företagsväxel, intern och extern kommunikation i samma tjänst. Även Telavox – som värderades till dryg 1 miljard kronor i fjol – jämför sig gärna med Slack, samt jättarna inom videokonferenser Google, Zoom och Microsoft.

”Vår plattform slår jättarna på fingrarna”, säger Burhan Kesapli.

Läs mer: Två miljoner nya kunder per dag – svenskar bygger Googles videosuccé

Det går även att dra paralleller mellan Easy Telefoni och Telavox och Telness, en svensk operatör som utmanar de nordiska telejättarna med en molnbaserad tjänst. Di Digital har tidigare rapporterat om hur Telness även har utvecklat en mjukvaruplattform som automatiserar kundresan, som man säljer till utländska operatörer. 

”Vi ligger ju långt framme inom molnbaserad växelteknik i Sverige. Ute i Europa använder man fortfarande fasta telefoner på många arbetsplatser”, säger Burhan Kesapli.

I fjol steg Easy Telefonis omsättning med 12 procent till 105 Mkr, med en vinst på knappt 2 Mkr. 

”Vi räknar med en omsättning på över 120 miljoner kronor i år. Pandemin fick försäljningen att stanna av ett tag, men nu växer vi över förväntan”, säger marknadschefen.

Nästa år är ambitionen att ta Easy Teams ut i Europa. 

”Vi vill expandera genom partnerskap. Troligtvis går vi tidigt in i Tyskland och England. De har kommit längst i växelutvecklingen. Vi ska även sälja Easy Teams på licens till andra operatörer”, säger Telefonis marknadschef Burhan Kesapli.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer