Annons

Klarna har dubblat sina kreditförluster på ett år – går back 417 miljoner

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas kreditförluster har växt med över 100 procent på ett år, ökar i betydligt snabbare takt än intäkterna och spränger miljardvallen. Men bolaget självt tonar ned problemet. ”När andelen återkommande kunder växer, minskar kreditförlusterna.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska kredit- och betalbolaget Klarna fortsätter att växa. Under de nio första månaderna 2019 omsatte bolaget nästan 5,1 miljarder kronor, enligt en färsk delårsrapport, vilket motsvarar en tillväxt på knappt 31 procent på årsbasis. Klarnas intäkter växer i ungefär samma takt som den totala volym pengar som rullar genom deras system. 

Mer illavarslande är att bolagets kreditförluster, det vill säga utställda lån som inte har betalats av kunder eller som Klarna bedömer inte kommer betalas, ökat med hela 107 procent på ett år. Fram till slutet av september i år uppgick Klarnas totala kreditförluster till nästan 1,2 miljarder kronor.

Det innebär också att kreditförlusterna accelererar, under första halvåret var motsvarande ökning 71 procent. 

”En växande kundbas, speciellt på nya marknader, påverkar våra kreditförluster temporärt. När andelen återkommande kunder växer, minskar kreditförlusterna”, skriver Klarna som förklaring i rapporten.

I en intervju med DN betonade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att kreditförlusterna, som innebär att kunder skickas till inkassobolag eller slutänden Kronofogden, inte oroar honom. Av de 10 miljoner Klarnaköp som sker i Sverige varje månad ”försvinner två promille den vägen”. Fördelningen ska se liknande ut även i andra länder.

Bolaget har tidigare sagt att en förklaring till kreditförlusterna är ”en ökad utlåning till allmänheten”. Kort och gott menar Klarna att allt fler av deras kunder väljer att betala senare i stället för direkt.

I länder som USA har Klarna även lanserat ett antal nya produkter med längre återbetalningstid. Det kräver att bolaget sätter undan större belopp som skydd mot kreditförluster.

Läs mer: Klarnas vd i stor Di-intervju: Måste ordna upp i USA före börsnotering

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har öppet pratat om att en börsnotering kan ske redan 2020, men att man först vill växa ytterligare i just USA. I rapporten skriver bolaget att deras kundanskaffning nu sker i en takt som motsvarar 6 miljoner kunder på årsbasis.

Resultatet på sista raden under årets nio första månader blev en förlust på 417 Mkr, vilket går att jämföra med en vinst på 63 Mkr under samma period 2018. 

Olönsamma kvartal har tidigare varit mycket ovanliga på Klarna sedan starten 2005, enligt Di Digitals tidigare uppgifter. Bolaget har gått med vinst på årsbasis sedan 2006.

”Vi är inte ett lönsamt bolag och vi kommer inte att göra en vinst i år. Men det är ett väldigt medvetet beslut”, sa vd:n Sebastian Siemiatkowski nyligen till Di Digital.

Bolaget hävdar att det beror på kraftiga investeringar i marknadsföring, produktutveckling och expansionen i USA. Om man räknar bort kreditförlusterna har Klarnas rörelsemarginal försämrats från 18 till 14 procent på ett år.

Därutöver har Klarna under det senaste året lanserat ett fysiskt betalkort som låter kunder handla på kredit även i butik. Än så länge har 220 000 kort ställts ut till kunder i Sverige och Tyskland.

Di Digital har sökt Klarna. Kommunikationschefen Aoife Houlihan uppger att det inte finns mycket att tillägga angående kreditförlusterna, utöver det som står skrivet i rapporten. Hon lämnar dock en generell kommentar angående bolagets utveckling.

”Vi växer snabbt med över 60 000 nya butiker och 16 miljoner nya användare i år, och visar en hög tillväxt på nya marknader. Så den generella kursen är väldigt positiv och vår etablering på större marknader fortsätter”, skriver hon i ett sms.

Läs mer: Klarna bland årets mest anmälda företag 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer