Annons

Köpte ”SAS-Jannes” konkursbo – gasar med 75 miljoner på fickan

Gänget på Insurello: Marcus Janback, vd och grundare, Sofia Sunder, operativ chef, Masa Lazarevic, HR-chef, Carl-Fredrik Klintner, produktchef, Michel Radosavljevic, ingenjörschef, Josefine Willers, finanschef, Marcus Almén, tillväxtchef.
Gänget på Insurello: Marcus Janback, vd och grundare, Sofia Sunder, operativ chef, Masa Lazarevic, HR-chef, Carl-Fredrik Klintner, produktchef, Michel Radosavljevic, ingenjörschef, Josefine Willers, finanschef, Marcus Almén, tillväxtchef.
Nyligen köpte de tillgångarna i Jan Carlzons konkursdrabbade bolag Ifdelayed. Nu tar Insurello in 75 miljoner kronor i friskt kapital och expanderar internationellt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi ska fortsätta att automatisera tjänsten samtidigt som vi ska expandera ordentligt”, säger vd:n och grundaren Marcus Janback. 

Insurello hjälper privatpersoner att få de försäkringsersättningar de har rätt till. Med hjälp av olika digitala lösningar hittar man de försäkringar användarna täcks av och ser till att de får sin rättmätiga ersättning efter ett olycksfall. 

Sedan starten 2016 har man hanterat över 85 000 ärenden och hjälpt konsumenter att få ut 75 miljoner kronor i ersättning. Insurello tjänar pengar genom en provision på 25 procent av det totala ersättningsbeloppet, upp till 25 000 kronor. Lyckas man inte få ut ersättning betalar kunderna ingenting. 

Mörkertalet kring ersättning för flygförseningar är stort

Bolaget uppmärksammades nyligen då man köpte tillgångarna i konkursbolaget Ifdelayed, ett bolag som med den forne SAS-chefen Jan Carlzon som delägare. Köpesumman beskrevs då som ”blygsam”.

Ifdelayed hade som affärsidé att hjälpa resenärer att få ersättning vid försenade och inställda flygavgångar, något som flygbolagen inte alltid varit villiga att betala ut utan strid. Totalt hade bolaget, som grundades 2015, hjälpt över 100 000 kunder i Europa att få tillbaka mer än 150 miljoner kronor. Att det gick som det gick beror på coronakrisen, som fick flygbolagen att ställa in sina avgångar och sluta betala ut ersättningar för förseningar.

Nu hoppas alltså Insurellos vd Marcus Janback blåsa nytt liv i Ifdelayed.

” – precis som för personskador. Konsumenter går miste om miljontals kronor varje år, pengar som de har rätt till men inte vet om”, sa han i en kommentar till köpet av Ifdelayeds konkursbo för en dryg vecka sedan.

Omsättningen för Insurello uppgick till 11 Mkr för verksamhetsåret som slutade i april 2020. Förlusten uppgick samma år till 15 Mkr. 

Läs mer: Efter konkursen – så ska ekologiska matkedjan Paradiset återuppstå

Tidigare har bolaget tagit in 25 Mkr i riskkapital. 

Nu tar man alltså in ytterligare 75 miljoner kronor. 

Finansieringsrundan är ledd av det finska riskkapitalbolaget Inventure, som är ny delägare, samt den norska mediekoncernen Schibsted som varit med sedan tidigare. Även det svenska riskkapitalbolaget Luminar Ventures, också de en befintlig delägare, fortsätter att investera i bolaget. 

Ambitionen är att vässa tekniken och expandera utanför Sverige.

”Vi vet att behovet är stort ute i Europa och vi kämpar för att alla ska få rätt ersättning, oavsett tidigare erfarenhet, kunskap eller bakgrund”, säger vd Marcus Janback.

Linus Dahg, partner på Inventure, menar att Insurello är ett av få bolag som växer trots oroliga tider.

Läs mer: Svensk data visar dramatiska flygraset: ”Tror inte folk förstår”

”Vi investerar dels i en automatiserad produkt som löser ett tydligt problem för kunden, men framförallt i ett imponerande team som nu kan ta tjänsten ut på nya marknader i Europa”, säger han.

Även Jacob Key, partner på Luminar Ventures, öser beröm över sitt portföljbolag.

”Marcus har skapat ett värdeskapande bolag som överlevererat på alla fronter sedan dag ett. I och med den här investeringen kan Insurello ta ännu ett kliv framåt mot att digitalisera försäkringsbranschen och hjälpa ännu fler konsumenter”, säger han.

Insurellos vd Marcus Janback uppger att cirka 600 000 svenskar av personskador varje år, men att många inte får ut den ersättning de är berättigade till. Det beror främst på att ärendena kan vara krångliga att driva och att många ofta täcks av försäkringar de inte känner till, menar han. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer