Annons

Lade kvarts miljard på varumärket – nu ömsar kritiserade lånebolaget skinn

Bynks vd Emil Hansson jämte musikern Kalle Moraeus som figurerar i en av bolagets reklamfilmer.
Bynks vd Emil Hansson jämte musikern Kalle Moraeus som figurerar i en av bolagets reklamfilmer.
Bynk har plöjt ned hundratals miljoner kronor på reklam för att bygga varumärket. Men i höstas hamnade lånebolaget i blåsväder – och nu byter man företagsnamn. ”Namnbytet har ingenting med KO:s stämning att göra”, säger vd:n Emil Hansson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Lånebolaget Bynk har de senaste åren seglat upp som en av Sveriges största reklamköpare och bolagets filmer med bland annat musikern Kalle Moraeus har visats på både tv och Youtube.

På några år har bolaget som grundades 2016 plöjt ned över en kvarts miljard kronor i medieinvesteringar, varav nästan 200 Mkr på tv-reklam, enligt tidningen Resumé.

Men trots de stora investeringarna i namnet väljer nu Bynk att byta företagsnamn till det helt nya Rocker. Tv-reklam med det nya namnet har redan börjat sändas.

Så sent som i november stämde Konsumentombudsmannen Bynk för att skönmåla skuldsättning i sin marknadsföring. Dessförinnan kunde Di Digital rapportera om en anmälningsvåg mot bolaget som fått Konsumentverket att reagera och dessutom har Reklamombudsmannen fällt bolaget för vilseledande reklam.

Men Emil Hansson, som är vd på lånebolaget, menar att namnändringen inte har någon koppling till de kontroverser som kantat bolaget under hösten.

”Namnbytet har ingenting med det att göra. Det är inte en konsekvens av KO:s stämning”, säger han till Di Digital och betonar att Bynk kvarstår som produktvarumärke i bolaget.

Ni har lagt hundratals miljoner kronor på reklam för Bynk – och nu byter ni företagsnamn. Hur tänker ni kring det?

”Vi har gjort en stor satsning på Bynk som vi behåller som produktvarumärke. Och nu startar vi vår internationalisering och då har vi gjort bedömningen att Rocker ger bäst förutsättningar att nå vår vision.”

Rocker som namn ska enligt Emil Hansson signalera att man ”utmanar gamla strukturer” och fungera väl i de länder där man vill gå in.

Läs även: Kreditbolaget Bynk stäms för sin reklam – riskerar miljonbot

I nuläget har vi inte något behov av en reklambyrå.

Bynk som i fjol omsatte över 100 miljoner kronor och växte med 180 procent ska under 2020 gå in i ett ”antal europeiska länder” under namnet Rocker, enligt Emil Hansson. Även bolagets svenska betalkort – som tidigare har marknadsförts under namnet Bynk – ska använda det nya namnet.

Hur ser du på de anmälningar om vilseledande marknadsföring ett 40-tal kunder skickade in till Konsumentverket i fjol?

”Jag upplevde inte att kunderna var missnöjda. Däremot hade missnöjda konsumenter reagerat på vår reklam.”

Hur ser du på den reklamen i dag?

”Så fort Konsumentverket hörde av sig och sade att reklamen inte var till belåtenhet så gjorde vi en frivillig rättelse. Eftersom de också upplevde att lagen är otydlig i det här fallet så valde de att gå till domstol. För oss är det här i praktiken en avslutad fråga och vi har valt att gå vidare.”

Men frågan är väl inte avslutad – den ska ju upp i domstol?

”Vi har egentligen sagt vad vi har att säga i det här ärendet. Nu är det upp till domstolen att avgöra och vi är bekväma med att de tar ett bra beslut. För det tror jag är viktigt för hela branschen.”

Emil Hansson menar att man nu har gått vidare med ”annan typ av reklam”.

”Vi har valt ett annat sätt att kommunicera. För oss är det viktigt att göra rätt”, säger han.

Hur har reklamen konkret förändrats? 

”Vi har varit noggranna med att se till att vår reklam inte feltolkas. Vi vill bara göra rätt, för vi vet att vi har bra tjänster som vi vill fortsätta berätta om”, säger Oscar Hyléen som är vice vd och kommunikationschef på Rocker.

Dessutom samarbetar Rocker inte längre med medieprofilen Calle Schulmans reklambyrå Good Enough Media – som producerade de reklamfilmer som Konsumentverket vände sig mot.

”Vi har stor intern kapacitet när det gäller marknadsföring som också har vuxit rejält under senare tid. Så i nuläget har vi inte något behov av en reklambyrå”, säger Emil Hansson.

”Rocker – som en bank borde fungera”, skriver ni i er marknadsföring. Hur menar ni? 

”Vi tycker att branschen under lång tid har präglats av ett oligopol som erbjuder tjänster som folk inte riktigt vet vad de betalar för. Det är inte transparent och flexibelt. Vår idé är att bygga konsumenttjänster online där kunder får bättre alternativ”, säger Emil Hansson.

Har ni en banklicens?

”Nej.”

Borde inte en bank ha det?

”Vi är inte en bank men vi är ett betalinstitut och ser till att vi har rätt tillstånd för tjänsterna vi bygger.” 

Bynk grundades 2016 och har tagit in omkring 700 miljoner kronor i riskkapital från bland andra LMK Industri och mediejätten Schibsted.

Läs även: Schibsted storsatsar på mobillån – ska bygga europeisk mobilbank

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer