Annons

Malmö-studion med i Apples storsatsning: ”Först tackade vi nej”

Skärmdump från det kommande spelet Sayonara Wild Hearts som utvecklas av Malmö-studion Simogo och finns med i Apple Arcade från start.
Skärmdump från det kommande spelet Sayonara Wild Hearts som utvecklas av Malmö-studion Simogo och finns med i Apple Arcade från start. Foto: Simogo
Den svenska spelstudion Simogos nya titel är med från start när Apple rullar ut sin nya spelplattform.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den 19 september lanserar Apple med buller och bång en ny prenumerationstjänst för spel i 150 länder. 

Apple Arcade, som tjänsten kallas, kommer att kosta 59 kronor i månaden och ge tillgång till ett hundratal exklusiva spel på bolagets olika plattformar såsom Iphone, Ipad och Apple TV. För att sockra erbjudandet kommer Apple att bjuda på den första månadens avgift.

Läs även: Nya Iphone ”billigare” – här är alla nyheter från eventet 

Ett av spelen som är med från start på den nya plattformen är Sayonara Wild Hearts. Det har utvecklats av den Malmö-baserade spelstudion Simogo som består av Simon Flesser och Magnus ”Gordon” Gardebäck.

Ett av duons tidigare spel, Device 6, prisades 2014 vid Apple Design Awards i San Francisco och för ungefär ett år sedan började Apple visa intresse för studions nya spel.

”Det var en del turer fram och tillbaka och först tackade vi egentligen nej. Men vi ändrade oss efter att förutsättningarna för att vara med ändrades lite”, säger Simon Flesser som avböjer att utveckla vad som fick studion att ändra sig.

Vad innebär det för er att ert spel är med i Apple Arcade?

”Det är väl bra. Men det är rätt mycket jobb. Det är svårt att säga hur det kommer att gå. Men de har lagt en beskärd del pengar så det finns väl en styrka i marknadsföringen om inte annat”, säger han.

Han beskriver Sayonara Wild Hearts, som även ska släppas på Nintendo Switch och Playstation 4, som ett actionspel byggt kring musik där varje bana bygger på en låt. Parallellt med spelet har studion även tagit fram ett popalbum.

”Det är vår största satsning hittills och vi har suttit med det sedan 2015. När vi har varit som störst har vi varit nio personer i teamet, med musiker och frilansare. Det är det första spelet vi har en förläggare till”, säger han.

Simon Flesser, som berättar att han har spelat i 35 år, tycker att dagens spel ofta är lite för komplicerade.

”Det har varit grundtesen. Vi vill göra något som ser lika coolt ut som ett vanligt 3d-spel men som vem som helst kan sätta sig ned och spela. Det matchar ganska bra med Apple Arcade som plattform, för det kommer ju finnas på enheter som väldigt många har”, säger han.

Läs även: Fondförvaltaren sågar Apples satsning: ”Trenden pekar åt andra hållet” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies