Annons
Middagsfrids grundare Kicki Theander.

Matkassens uppfinnare: ”Tufft att vara ensam ägare”

Digitaliseringen gör datacenter till en styrelsefråga: oåtkomlig data kostar företag miljoner SPONSRAT AV Digiplex

Mags vd Daniel Hasselberg.

Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Quizbröder. Från vänster, grundarna av FEO Media: Kalle Landin, Olle Landin, Henrik Willstedt och Robert Willstedt.

Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”

Maxine Williams, global mångfaldschef på Facebook, är en av paneldeltagarna på Epicenter på fredagsmorgonen.

#Metoo på agendan när Facebooks mångfaldschef besöker Stockholm

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Matkassens uppfinnare: ”Tufft att vara ensam ägare”

Middagsfrids grundare Kicki Theander.
Middagsfrids grundare Kicki Theander. Foto: Jesper Frisk
Middagsfrids grundare Kicki Theander blir av med sitt livsverk när hon säljer sitt matkassebolag till Axfood. ”Jag har ju varit ensam ägare under en tid och det är ganska tufft”, säger matkasse-pionjären i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kicki Theander grundade Middagsfrid redan 2007 och var då först i världen med att erbjuda en prenumerationstjänst med färdigpackade, planerade matkassar levererade direkt till dörren. 

”Vi var lönsamma redan första året och har aldrig behövt ta in riskkapital”, säger Kicki Theander, som från början drev bolaget med sin man Victor Theander.

Han gick tragiskt nog bort i cancer i fjol, vilket Kicki Theander talat ut om i pressen.

”Han skämtade in i det sista. Hade ingen ångest, ingen rädsla”, sa hon till Expressen i juli 2016.

Paret Theanders koncept imiterades snabbt av bolag som Linas Matkasse och tyska Hellofresh, som med hjälp av externa investerare vuxit sig betydligt större än Middagsfrid. 

Läs mer: Hellofresh och Delivery Hero närmar sig börsen

När Kicki Theander nu säljer sitt livsverk till Axfood äger hon 100 procent av bolaget. 

”Vi har samarbetat med Axfood ganska länge och det här känns som ett naturligt nästa steg. Jag har ju varit ensam ägare under en tid och det är ganska tufft”, säger hon.

Situationen i branschen ändrats med hårdnad konkurrens.

Köpesumman är hemlig. Men Middagsfrid uppges ha haft en omsättning på 75 miljoner kronor i fjol och ett resultat kring nollan. 

Axfood köpte i fjol Mat.se för 554 miljoner kronor. Köpesumman var drygt två gånger bolagets senaste årsomsättning. Om man värderar Middagsfrid efter samma multipel borde värderingen således landa på cirka 150 miljoner kronor.

Men enligt en källa till Di Digital rör det sig dock om en betydligt mindre summa än så. Och enligt uppgifter till branschtidningen Breakit betalar Axfood cirka 20 miljoner kronor för bolaget. Det är långt under den prislapp på 100 miljoner kronor som Middagsfrid, enligt Breakit, väntades säljas för redan 2015.

Middagsfrid har i dag ett 20-tal anställda och levererar matkassar till kunder på cirka 300 orter runt om i Sverige. Bolaget har ett kontor, med provkök, i Stockholm.

”Situationen i branschen ändrats med hårdnad konkurrens. Att bli uppköpt av en större aktör är jättebra för oss eftersom vi har varit farligt små”, säger Kicki Theander.

Hon jobbar vidare på Middagsfrid där hon ska ansvara för affärsutveckling och kommunikation med pressen. Hon ska även ingå i Middagsfrids ledning och styrelse.

”Jag brinner för matkvalité och det är den typen av frågor jag vill fokusera på och samtidigt hjälpa människor att äta bättre”, säger hon.

Enligt Kicki Theander kommer Axfoods förvärv av Middagsfrid även kunna addera nya tjänster och ett bredare utbud för både Axfoods och Middagsfrids kunder.

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post