Annons

Nu satsar 'Netflix för finsmakare' på Sverige: ”90 procent bryr sig inte om oss”

Efe Cakarel, vd för och grundare av streamingtjänsten Mubi.
Efe Cakarel, vd för och grundare av streamingtjänsten Mubi. Foto: Press.
Senaste superhjältefilmen hittar du inte på Mubi. Men kanske något av Fellini eller Bergman. Nu satsar streamingtjänsten för indiefilmer på Sverige. ”Vi förväntar oss att ha över 100 000 kunder här inom två år”, säger grundaren Efe Cakarel.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När brittiska Mubi drog igång 2007 var tanken att bli ett socialt nätverk för filmfantaster. I dag kan det snarare beskrivas som ett sorts Netflix för finsmakare – med 350 miljoner kronor i riskkapital i ryggen.

På den kurerade plattformen finns bara 30 stycken filmer. Varje dag lägger redaktörerna till en medan en tas bort.

I biblioteket finns i regel smalare filmer än de som exempelvis Netflix eller HBO erbjuder. 

På Mubi kan prenumeranterna exempelvis se verk av regissörer som Krzysztof Kieślowski, Federico Fellini och Alfred Hitchcock. 

Sedan 2016 har man även producerat egna biofilmer i USA och Storbritannien.

Nu är siktet inställt på att växa rejält i Sverige.

”Vi gör oss redo för att satsa här. Utan marknadsföring har vi fått några tusen kunder i Sverige. Men vi förväntar oss att ha över 100 000 kunder här inom två år”, säger bolagets grundare och vd Efe Cakarel, som är i Sverige i dagarna för att tala på Stockholms filmfestival.

Han ser två skäl för sin optimism. 

Det ena är att Mubi fanns med som partner när Apple lanserade sin nya tv-tjänst Apple TV+ i november. De svenska kunderna behöver alltså inte längre ladda ned en separat app för Mubi.

Den andra anledningen är att Mubi har slutit ett avtal med den svenska filmdistributören Nonstop Entertainment som har nischat in sig på filmer som inte har producerats av någon större studio.

Efe Cakarel – som har en bakgrund från Goldman Sachs och den tyska mjukvarujätten SAP – ser innehåll anpassat för Sverige som nyckeln till marknaden. 

Målet är att Mubi genom det här avtalet – och kommande samarbetspartners – ska kunna visa fler svenska filmer och filmer som är populära här.

I dagsläget har tjänsten 200 000 betalande prenumeranter globalt och enligt Efe Cakarel växer den siffran snabbt just nu. Målet är att tiofaldiga kundstocken på två år.

”Nu är vi redo för primetime. 90 procent bryr sig inte om oss. Men vi satsar på resten. I Storbritannien är vi redan den fjärde största strömningstjänsten. Sen är det ett stort fall ned till de andra”, säger han.

Mubi-grundaren har inga illusioner om att hans strömningstjänst kommer att bli större än de etablerade giganterna. 

Men som han ser det finns det utrymme för tjänsten att växa genom att fokusera enbart på utvalda filmer, eftersom de större spelarna satsar på breda filmer och på annat innehåll, såsom tv-serier.

”I en värld där Netflix finns så kan du inte göra samma sak som de gör. Men de kommer inte kunna tillfredställa alla även om de lägger hundratals miljarder kronor på innehåll. Därför kommer nischade tjänster som Mubi och andra att träda fram”, säger han.

Vad gör ni om Netflix går in på ert område?

”Om de bestämmer sig för att satsa på arthousefilmer så går vi i konkurs. Men det vore inte ett rationellt beslut för dem.”

Han tar upp Netflix Oscars-nominerade film Roma som stöd för sin tes.

”Den var fantastisk. Men i England var den upplyft på framsidan i mindre än 36 timmar. Det var ett svartvitt drama på ett utländskt språk – så ingen klickade. Den sortens filmer passar på andra plattformar.”

Läs även: Här är fyra ödesfrågor för Spotify

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer