Annons

Nästa adress: Börsen – personuppgiftssajt siktar på notering

Berlock Informations vd Patric Örner, till vänster, och Ratsits vd Anders Johansson, till höger.
Berlock Informations vd Patric Örner, till vänster, och Ratsits vd Anders Johansson, till höger. Foto: Press och Gorm Kallestad.
Sajterna som låter dig snoka på grannen, och grannen snoka på dig, är på frammarsch. De växer till antalet – men är inte rädda för att marknaden ska mättas. ”Vi har våra nischer och jag tror snarare att vi kompletterar varandra”, säger Simon Krantz, grundaren bakom Mrkoll.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Din adress, telefonnummer, personnummer – även betalningsanmärkningar och domar – är i många fall bara några klick bort på internet. Antalet hemsidor som tillhandahåller databaser med den här typen av information blir allt fler och omsätter allt större summor.

Några exempel är Ratsit, Merinfo, Birthday och det nyligen startade Mrkoll. Störst av dem är Ratsit som under 2018 omsatte 15,9 Mkr, följt av Berlock Information, som driver Birthday och omsatte strax under 5,4 Mkr under det senaste räkenskapsåret.

I måndags meddelade Ratsits vd Anders Johansson att informationskoncernen Nodeus Group, som äger 90 procent i Ratsit AB, planerar en notering under 2020. Vilken marknadsplats Nodeus Group ska noteras på bestäms efter årsskiftet. 

Dessförinnan hoppas Nodeus Group ta in drygt 16 Mkr genom en nyemission. Om det lyckas så landar koncernens värde på 112 Mkr.

”Ratsit har 600 000 medlemmar och vi vänder oss till dem i den här emissionen. Jag tror vi fyller den med bara kundbasen”, säger Anders Johansson, grundare och vd för Ratsit samt styrelseledamot i Nodeus Group.

Att tillhandahålla den här typen av uppgifter på nätet är inte alltid en dans på rosor. Utöver upprörda privatpersoner, som ogillar att deras uppgifter dyker upp vid en enkel googling, har flera av företagen haft med Datainspektionen att göra.

2013 konstaterade Datainspektionen att både Ratsit och Merinfo bröt mot kreditupplysningslagen genom sina ”lönerankningar”. Enligt den får kreditupplysningar bara lämnas ut om den som begär dem har ett legitimt behov. Vidare måste den berörda parten få en kopia på de uppgifter som lämnas ut. Varken Ratsit eller Merinfo levde upp till dessa kriterier, enligt myndigheten.

”Vi höll inte med om det beslutet men vi rättade oss efter det”, berättar Anders Johansson, vd för Ratsit.

Datainspektionen har tidigare upprättat två tillsynsärenden gällande Berlock Information. 

Under 2018 hamnade även nykomlingen Mrkoll är under Datainspektionens lupp. Återigen handlade det om huruvida sajten stred mot kreditupplysningslagen eller inte. Myndigheten ansåg att det var felaktigt att sälja kreditupplysningar i en tjänst där information om lagöverträdelser finns.

Inte heller Simon Krantz, vd för Nusvar som driver Mrkoll, höll med om myndighetens beslut.

”Vi valde ändå att upphöra med försäljningen av just kreditupplysningar”, berättar han.

Mrkoll har även uppmärksammats av privatpersoner med anledning av att sajten visar förekomst i domar.

”Vi anser att den informationen är relevant för våra besökare. Vi tillämpar gallringsregler för de flesta mål och berättar alltid om det handlar om ett brottmål eller tvistemål. Det gör att ringa brott automatiskt gallras ur våra databaser”, berättar Simon Krantz.

Alla människor är informationsknarkare i dag. Marknaden tycks vara omättlig.

Anders Johansson, som driver Ratsit, och Berlock Informations vd Patric Örner, som utöver Birthday även driver sajten Upplysning, får frågan om varför de valt bort den funktionen på sina sajter.

”Det drar en hel del trafik, men du får svårt att sälja reklam och produkter kring tjänsten. Vi försöker hålla en någorlunda etisk nivå, då tycker folk att vi är ett seriöst företag”, säger Anders Johansson.

Även Patric Örner på Berlock Information säger sig vara återhållsam. 

”Vi startade Upplysning för att tillgodose mindre och medelstora företag med kreditupplysningarna. Vi har hållit oss till den filosofin och inte låtit oss lockas av att publicera massa annan information”, säger han.

Vad gäller uppgifter som adress och personnummer har söktjänsterna rätt att publicera dem. Sedan 2003 har databaser möjlighet att ansöka om utgivningsbevis, vilket innebär att de är grundlagsskyddade och inte påverkas av GDPR.

I våras passerade Ratsit en miljon unika besökare i veckan, ett mål som Anders Johansson berättar att sajten jobbat mot under en längre tid.

”Alla människor är informationsknarkare i dag. Marknaden tycks vara omättlig”, säger Anders Johansson.

Trafiken rullar på bra även för nystartade Mrkoll. Enligt Simon Krantz har hemsidan 400 000 unika besökare i veckan.

”De söktjänster som man ofta vill gruppera som snarlika gör egentligen olika saker. Vi har våra nischer och jag tror snarare att vi kompletterar varandra än att riskera att mätta marknaden”, säger han.

För Birthdays del har det gått lite trögare på sistone. Patric Örner berättar att hemsidan snittar 175 000 unika besökare per vecka i nuläget.

”Vi har tappat en del det senaste. Men jag tror att Birthday är tillbaka till gamla fina siffror, mellan 400 000 och 500 000, i mitten av nästa år”, säger han och berättar att det bland annat planeras för en app.

Di Digital har sökt Merinfo Sverige.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer