Annons

Premiär för nya tjänsten: ”Vi ska minska returerna i e-handeln”

Lisa Lindvall, The Fits grundare och vd. Tjänsten lanseras nu i samarbete med modemärket Stylein.
Lisa Lindvall, The Fits grundare och vd. Tjänsten lanseras nu i samarbete med modemärket Stylein.
Efter fyra år av utveckling lanserar entreprenören Lisa Lindvall slutligen storlekstjänsten The Fit ihop med modemärket Stylein. ”Vi har utgått ifrån en kund som handlar med en smartphone”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Många har försökt lösa utmaningen med felköp på nätet. Men ännu har ingen riktigt lyckats.

”Digitala konsumenter får noll och ingen hjälp på de flesta håll. Vi har utgått ifrån en kund som handlar med en smartphone och har en vision om att förbättra användarupplevelsen i e-handeln. Om vi kan hjälpa folk att hitta rätt storlek kan vi minska returerna och reducera miljöeffekten”, säger Lisa Lindvall, grundare och vd:n bakom The Fit.

Enligt startupbolaget är felköp gällande storlek och passform de främsta anledningarna till att nästan vart tredje plagg skickas tillbaka idag. Situationen pressar nätbutikernas redan tunna vinstmarginaler och bidrar till miljöproblem inom modeindustrin.

”Det finns ingen standardiserad, enhetlig storleksskala för kläder. Storleksguider är ofta generiska och reflekterar inte måtten på de riktiga plaggen. De förklarar inte heller hur tyger passar på kroppen där olika material kan kräva olika storlekar”, säger Lisa Lindvall.

Vi erbjuder ett typ av kroppsdata som inte funnits tillgänglig tidigare.

Med The Fit tror hon sig ha tagit fram en teknisk lösning på problemet med hjälp av bildteknik och AI. 

Startupbolaget har sedan 2016 utvecklat en app för mobil kroppsskanning. Genom att ta två bilder kan användaren skapa ett personligt ”kropps-ID” med de kroppsmått som gäller för stunden. Detta ID kan sedan användas för att handla kläder hos de e-handlare som är anslutna till tjänsten. Målet är att ge personligt anpassade storleksrekommendationer. 

”Behovet för detta är stort eftersom kroppar ser väldigt olika ut, förändras över tid, och eftersom alla har olika preferenser vad gäller passform”, förklarar Lisa Lindvall.

På sikt tror hon att modeindustrins storlekssystem kommer att stöpas om och delvis ersättas av kroppsskanning.

”Vi är först ut på den Nordiska marknaden med den mobila tekniken, som även ger ny värdefull data till modebolagen”, säger hon.

Till hösten ska vi gå ut med fler retail-kunder.

Nu, i dagarna, lanserar The Fit sin tjänst i samarbete med Stylein, ett litet snabbväxande modemärke med egen nätbutik som omsatte 23 Mkr 2019.

”Vi är exalterade av att äntligen få gå in i denna fas av vår utveckling. Vi ska jobba nära Stylein och ta in feedback om hur vi kan förbättra och förfina tjänsten. Till hösten ska vi gå ut med fler retail-kunder”, säger Lisa Lindvall.

Vilka då?

”Det blir en del välkända namn, både modemärken och e-handlare med ett blandat sortiment av andras varumärken. Vi vill växa med kunderna och skynda långsamt.”

Sedan starten har bolaget tagit in knappt tre miljoner kronor från ängelinvesterare som Boel Swartling och Anna Ljungbergh, som gått in tillsammans med Saminvest.

Läs också: Miljoner till hennes bolag – ska minska returer i e-handeln

”En annan som investerat är Anutan Srivastava, som är 'Internet of things'-chef på Intel. Vi sprang på honom på musik- och techfestivalen South By Southwest i Austin i fjol och han blev intresserad”, säger Lisa Lindvall.

Idag består teamet av sex personer, inklusive Lisa Lindvall och hennes tekniska medgrundare Kelly Hubble, en amerikan som är bosatt i Sverige.

Ska ni ta in mer riskkapital?

”Ja, vi håller på att ta in ytterligare runt fem miljoner kronor från befintliga ägare och ett svenskt riskkapitalbolag.”

The Fit har mängder av konkurrenter. Svenskgrundade bolag som Volumental, Virtuesize och Tailorstore jobbar alla med att hitta rätt storlek i klädhandeln.

”Men vi jobbar alla på olika sätt. Volumental fokuserar på främst på skor, och skulle kunna vara ett komplement till oss. Virtusize jobbar med att mäta favoritplagg, vilket är annorlunda från vår mer adaptiva teknik som utgår ifrån att kroppen förändras. Tailorstore är väldigt fokuserade på skräddarsydda skjortor”, säger Lisa Lindvall.

Läs mer: Volumentals hemliga tjänst – ska sko sig på e-handeln

Hon menar att The Fit har något unikt att erbjuda.

”Vi erbjuder en typ av kroppsdata som inte funnits tillgänglig tidigare. Det handlar om att hitta kläder baserat på hur folk faktiskt ser ut och hur de vill klä sig.”

Har ni patenterat delar av er teknik?

”Inte ännu. Men det kan mycket väl ske inom en snar framtid.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer