Annons

Rekordår för Sveriges influerare – så mycket tjänar de

Zara Larsson, Bianca Ingrosso, Isabella Löwengrip, Joakim och Jonna Lundell och Samir Badran.
Zara Larsson, Bianca Ingrosso, Isabella Löwengrip, Joakim och Jonna Lundell och Samir Badran. Foto: Montage
Dyra märkesväskor, resor i privatjet och lyxbilar – miljonerna väller in över Sveriges influerare, vars totala omsättning snart spås nå miljardvallen. Di Digital har kartlagt hur mycket Sveriges största influerare drar in genom sina bolag, och miljonerna de plockar ut. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De är unga, driver sina sociala mediekonton som företag och räknar både följarantalet och årsinkomsten i miljoner. Med hjälp av plattformar som Youtube, Instagram och olika bloggportaler har Sveriges influerare på bara några år gått från att bygga sin följarskara på fritiden – till att vara makthavare. 

Institutet för reklam- och mediestatistik spår att ’influencer marketing’, alltså när företag använder sig av profiler med en relevant följarskara på sociala medier för att nå ut till kunder, väntas spränga miljardvallen 2019. 

I kölvattnet har en helt ny bransch tagit form, där agenturer tjänar pengar på att förmedla influerare till specifika företag och kampanjer. Eller som plattformen Hubso, som drar in miljoner på att utveckla produkter tillsammans med influerare. 

Magnus Karlsson är vd på Nouw, en av Sveriges största bloggportaler. Han menar att klockföretaget Daniel Wellingtons och modebolaget Nakds framgångar har varit viktiga för branschen. 

”’Influencer marketing’ växer så det knakar och anledningen till detta är att den ger bevisad effekt. Många framgångssagor, både i nystartade och gamla bolag, beskriver hur man snabbt och kostnadseffektivt genomfört kampanjer med fantastiskt genomslag.”

Läs mer: Kändisarnas bolag – så mycket tjänar de 

Di Digital har gått igenom årsredovisningarna i bolagen som drivs av några av Sveriges mest populära influerare. Omsättningarna mäts nu i många miljoner, och utdelningarna vittnar om månadsinkomster lika saftiga som hos Sveriges börs-vd:ar. 

Bolagen är generellt sätt väldigt lönsamma. De kräver inget riskkapital, utan finansieras med hjälp av sina egna intäkter. Kostnaderna är heller inte särskilt höga. De utgifter som finns är i regel lön – som i de flesta fall går tillbaka till influeraren själv. På resultatraden är siffrorna alltid svarta. 

I flera fall har det inte gått att separera inkomsterna från sociala medier med personens övriga verksamhet. Zara Larsson har till exempel en nettoomsättning på över 33 miljoner kronor i sitt bolag, men hur fördelningen mellan hennes artistverksamhet och reklamsamarbeten går inte att utröna. 

En av de mest snabbväxande stjärnorna på den svenska influerarmarknaden är Bianca Ingrosso. Nettoomsättningen i hennes bolag växte med över 10,7 Mkr – eller mer än 100 procent – mellan 2017 och 2018. 

”Min motivation kommer från att göra av med pengar. Då behöver jag ju jobba mer”, har hon berättat i en tidigare intervju med Di.

Läs mer: Bianca Ingrosso: Jag har så mycket pengar att jag inte behöver spara 

Magnus Karlsson spår att influerare fortsätter att stärka sin position i branschen – men inte bara så som vi känner dem. 

”Tittar man in i kristallkulan är vår spaning att vi kommer se ett större intresse för profiler och ambassadörer inom specifika områden, snarare än generella livsstilsprofiler. Vi kommer också se allt mer av fiktiva och virtuella influerare skapade både av kunder och av leverantörer.” 

I USA har den till exempel den virtuella influeraren Lil Miquela i skrivande stund 1,7 miljoner följare på Instagram, och har synts i en kampanj för Calvin Klein tillsammans med supermodellen Bella Hadid. Bakom den dataskapade instagrammaren står AI-bolaget Brud från Los Angeles. 

I Sverige har Ica testat trenden, med den virtuella bebisen Elis som ska inspirera småbarnsföräldrar. 

Men än så länge dominerar de mänskliga influerarna marknaden, och Di Digitals årliga genomgång. Här är en samling av Sveriges mest följda – och pengatäta – influerare. 

Isabella Löwengrip omsätter nära 100 Mkr genom sina olika bolag.
Isabella Löwengrip omsätter nära 100 Mkr genom sina olika bolag. Foto: Amanda Lindgren

Isabella Löwengrip

Isabella Löwengrip slog igenom med bloggen ”Blondinbella” redan på mitten av 2000-talet. Bloggen är fortfarande aktiv, men aliaset är skrotat – istället har Isabella Löwengrip de senaste åren satsat stort på att bygga bilden av sig själv som serieentreprenör. 

Bland de egna bolagen finns Löwengrip Social Relations som hjälper företag att utveckla kampanjer via sociala medier, ägarbolaget ISPI Holding som delas med Pingis Hadenius och Economista Sweden som ägnar sig åt medieverksamhet inom privatekonomi. 

Isabella Löwengrip redovisar enligt Expressen sina intäkter från bloggen och sociala medier i Löwengrip Invest. Under det brutna räkenskapsåret 2017/2018 redovisade bolaget intäkter på 7,5 Mkr men ett betydligt mindre resultat på 661 000 kronor. Isabella Löwengrip må vara en av Sveriges rikaste influerare – men intäkterna från influerandet är inte i topp i jämförelse med andra namn på denna lista. 

Den starkast lysande stjärnan i bolagsportföljen är Löwengrip Beauty, som i fjol omsatte 84 Mkr. Men på sin blogg berättade Isabella Löwengrip i oktober att bolagets omsättning kommer halveras under 2019, till följd av felsatsningen i USA. Utgifterna blev tillslut så stora att bolaget var nära konkurs, och Isabella Löwengrip har i dag sagt upp all personal som jobbar med hennes sociala medier. 

”Jag ska försöka behålla fokus några år på sociala mediekanalerna och mitt skönhetsmärke”, har Isabella Löwengrip berättat i en tidigare intervju med Expressen.

Läs mer: Kris för Löwengrips skönhetsbolag – omsättningen halverad 

Slår man ihop intäkterna hos alla Isabella Löwengrips bolag under 2018 omsätter hennes imperium nära 100 Mkr. Vinstutdelningen till aktieägarna, som Isabella Löwengrip äger en majoritet av enligt uppgifter i Bolagsverket, uppgick i fjol till nära 5 Mkr. 

Zara Larsson spelar på Way Out West i augusti 2019.
Zara Larsson spelar på Way Out West i augusti 2019. Foto: ADAM IHSE / TT

Zara Larsson 

Med sina 6 miljoner följare på Instagram har Zara Larsson betydligt fler supportrar än de flesta i Di Digitals genomgång. 

Men så är Zara Larsson en världskänd artist, med både Grammis– och MTV Europe Music Award-priser i bagaget. Reklamsamarbeten med olika varumärken är snarare en sidoverksamhet. 

Under 2018 omsatte hon i sitt bolag Haza AB över 33,3 Mkr. Resultatet landade på 13,3 Mkr. Därmed ökade intäkterna till bolaget med drygt 30 procent, jämfört med året innan. 

”Omsättningen har ökat i jämförelse med föregående år, detta är främst en följd av ökade royaltyintäkter och ökade intäkter från turnéverksamheten”, står det i årsredovisningen.

Av det positiva resultatet kunde Zara Larsson plocka ut 2 Mkr i utdelning till sin egen ficka. 

Sångerskans svenska bolag äger också det engelska dotterbolaget ZL Touring Limited. Där har Zara Larsson tillgångar värda 625 000 pund, motsvarande 7,7 Mkr. 

Men allt är inte ljuv musik för sångerskan från Enskede i Stockholm. Zara Larssons samarbete med Huawei tidigare i år väckte till exempel stor kritik, bland annat från Kinaexperten Jojje Olsson som skrev i Expressen att det är fel att samarbeta med ett statligt ägt kinesiskt bolag. Kritiken grundar sig dels i Kinas ”träningscenter” för landets muslimska minoritet, samt misstankarna om spionage åt den kinesiska staten genom Huaweis produkter.  

Bianca Ingrosso fotad på det egna sminkmärket Caias kontor i Stockholm, december 2018.
Bianca Ingrosso fotad på det egna sminkmärket Caias kontor i Stockholm, december 2018. Foto: Oskar Omne

Bianca Ingrosso

Bianca Ingrosso, 24 år, har på bara några år gått från att vara Pernilla Wahlgrens kändisdotter till en av Sveriges mest framgångsrika influerare. 

Via företaget Bianca Ingrosso AB bedriver hon bloggverksamhet, annonsplatsförsäljning, reklaminlägg och diverse uppdrag inom mode och make-up på olika sociala medier. 

Mellan 2017 och 2018 mer än fördubblades intäkterna, från 6,7 Mkr till 17,4 Mkr. Resultatet blev 8,5 Mkr, vilket delat på på årets tolv månader motsvarar en vinst på 700 000 kronor i månaden för Bianca Ingrosso.

”Omsättningen har ökat väsentligt jämfört med föregående räkenskapsår då bolaget har ökat intäkterna från såväl tv-produktioner som från övriga uppdrag”, går att läsa i årsredovisningen.  

Under året betalades 1,7 Mkr ut i personalkostnader, som delades på två personer. I början av 2019 tog Bianca Ingrosso också ut 920 000 kronor genom en extra vinstutdelning.

I en tidigare intervju med Di har Bianca Ingrosso berättat att ett reklamsamarbete på Instagram kan kosta uppemot 200 000 kronor, för en enda bild. Samarbeten köps dock alltid in i paket, där flera typer av inlägg ingår.

”Jag fattar att det är sjuka siffror. Men jag säljer så pass bra att jag vet att jag är värd den siffran”, sa hon då.

I fjol startade Bianca Ingrosso sminkmärket Caia, ett bolag som hon äger en tredjedel av. Under 2018, som var ett förkortat räkenskapsår på tio månader, redovisade sminkbolaget intäkter på nära 9 Mkr och gjorde en vinst på 1,5 Mkr.

Therese Lindgren fotad under en intervju med Dagens industri i februari 2018.
Therese Lindgren fotad under en intervju med Dagens industri i februari 2018. Foto: Amanda Lindgren

Therése Lindgren 

Therése Lindgren var sjukskriven 2013 för depression när hon bestämde sig för att starta en blogg och Youtubekanal om sitt liv, smink och om veganism. Bloggen lade hon ner fort – men följarskaran på Youtube har fortsatt växa. 

I dag har den 32-åriga influeraren från Nynäshamn över en miljon följare på Youtube. På Instagram närmar hon sig också miljonsiffran, med 980 000 följare.  

Hennes framgångar märks väl av i kassan. Under 2018 omsatte hon närmare 17 Mkr kronor, vilket dock var en minskning från 19,5 Mkr året innan. Resultatet i fjol landade på 11,6 Mkr. 

Bolaget betalade ut 900 000 kronor i personalkostnader i fjol, det vill säga lön och sociala avgifter, till en anställd. Om den personen är Therése Lindgren själv eller någon annan går inte att med säkerhet svara på, men förmodligen handlar det om hennes egen lön under året.

I slutet av 2018 kunde Therése Lindgren, som ensam aktieägare i Therése Lindgren AB, kamma hem hela 13 Mkr i en saftig vinstutdelning. Pengarna har hon pytsat in i ett holdingbolag, Lindgren Group AB, som vid föra årsskiftet hade tillgångar på totalt 31 Mkr. 

Men det är inte bara via det egna influerarbolaget som Therése Lindgren drar in storkovan. Sedan 2018 driver hon det veganska hudvårdsmärket Indy Beauty, som hon äger 20 procent av via just Lindgren Group AB. Under det första året omsatte skönhetsbolaget 23 Mkr. 

”Jag är tacksam över att ha en så stor plattform för att sprida frågor jag själv brinner för, som psykisk ohälsa och veganism”, berättar Therése Lindgren i en tidigare intervju med Di Digital. 

Läs mer: Raketstart för influerarens skönhetsmärke – sålde för 23 miljoner första året 

Jocke och Jonna syns i den egna serien ”Familjen Lundell” på Dplay.
Jocke och Jonna syns i den egna serien ”Familjen Lundell” på Dplay. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Jocke & Jonna AB 

Joakim ”Jockiboi”, 34 år, och Jonna Lundell, 25 år, har 900 000 följare på Youtube och ett eget realityprogram på Dplay. Duon har mottagit flera priser på Guldtuben, Sveriges största gala för youtubers, influerare och bloggare. 

Sedan 2016 driver det äkta paret det gemensamma bolaget Jocke & Jonna AB, där de skapar videor, producerar tv och musik, säljer annonser och reklam i sociala medier samt så kallad 'merchandise' så som kläder och smycken. 

Under 2018 ökade bolaget intäkterna med knappt 30 procent till 11,2 Mkr, vinsten landade på 1,7 Mkr. 

Vid två extra bolagsstämmor i fjol har paret cashat in totalt 120 000 kronor genom vinstutdelningar.

I början av 2018 köpte Joakim och Jonna Lundell en 500 kvadratmeters villa för 8,7 Mkr i Norrköping via sitt bolag. Eftersom det används under inspelningen av den egna tv-serien ses huset som en företagstillgång. Villan har tillhörande pool, gym och golfbana.

Däremot måste Joakim och Jonna Lundell betala en marknadsmässig hyra på 25 000 kronor i månaden för det privata användandet av huset – en avgift som alltså går till duons egna bolag.

Margaux Dietz fotad av Dagens industri under en intervju i september 2019.
Margaux Dietz fotad av Dagens industri under en intervju i september 2019. Foto: Jesper Frisk

Margaux Dietz 

När Margaux Dietz, 29 år, livesände sin förlossning 2017 blev det startskottet på hennes karriär som influerare. Hennes bolag Margaux Dietz AB bedriver verksamhet inom media, kommunikation, försäljning av reklam och marknadsföring samt event och konsulttjänster. 

Affärerna tog fart ordentligt 2017, med intäkter på 2,5 Mkr. Nettoomsättningen mer än fördubblades 2018, då den landade på över 8 Mkr. Resultatet landade på 2,9 Mkr.

2018 plockade hon ut 448 000 kronor, något mer än de 169 000 kronor hon tog ut året innan. Bolaget hade också personalkostnader på 880 000 kronor, fördelat på två personer.

Kenza Zouiten har bloggat sedan 2006.
Kenza Zouiten har bloggat sedan 2006. Foto: Coded couture - Ivyrevel

Kenza Zouiten

Kenza Zouiten, 28 år, grundade sin blogg redan 2006, som än i dag är en av Sveriges mest lästa bloggar. På Instagram har hon 1,9 miljoner följare – vilket gör henne till en av Sveriges mest följda influerare. 

Och framgångarna i antal följare märks också av i bolaget Kenza Zouiten AB, där hon bland annat säljer annonsplatser på sin blogg. 

Under det brutna räkenskapsåret 2018/2019 sjönk omsättningen något, från 7,8 Mkr till 6,4 Mkr. Resultatet landade i sin tur på 2,6 miljoner kronor. 

Av vinsten kunde Kenza Zouiten plocka ut 550 000 kronor i en utdelning. Hon hade också personalkostnader på 1,4 Mkr, som betalades ut till en person. 

Kenza Zouiten är medgrundare till modebolaget Ivyrevel, som bland annat har lockat investeringar från H&M och Zalando. Men den senaste årsredovisningen redovisar en fallande försäljning och ökade förluster. Under 2018 omsatte klädbolaget 41,4 Mkr, och gjorde en förlust på 7,5 Mkr. 

Läs mer: Influencerns bolag bommar vinstmål – omsättningen krymper

Samir Badran släppte 2018 boken Samir & Viktor tillsammans med Viktor Frisk.
Samir Badran släppte 2018 boken Samir & Viktor tillsammans med Viktor Frisk. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Samir Badran 

29-åringen från Linköping är bland annat känd från tv-programmet Paradise Hotel och sin medverkan i Melodifestivalen, där han under tre år tävlat tillsammans med influeraren och modebloggaren Viktor Frisk. 

På Instagram har han över 600 000 följare, där han ibland postar betalda samarbeten med företag. Under 2018 noterade hans bolag Samir Badran AB intäkter om 5 Mkr, och ett resultat på 2 Mkr. Enligt sin egen beskrivning bedriver bolaget underhållning i samband med event inom musik, tv och media.  

Personalkostnaderna för den enda anställde, som förmodligen är Samir Badran själv, uppgick till 560 000 kronor under 2018. Därtill kunde Samir Badran under året ta del av en vinstutdelning på 170 000 kronor, och plockade i november 2019 ut ytterligare 300 000 kronor från sitt bolag.

Samir Badran AB äger också 50 procent av aktierna i kläd- och accessoarmärket Fidelium Consulting AB samt You Made Me i Lkpg AB. 

Alexandra Nilsson närmar sig 300 000 följare på Instagram.
Alexandra Nilsson närmar sig 300 000 följare på Instagram. Foto: Jessica Gow/TT

Alexandra ”Kissie” Nilsson 

Alexandra Nilsson, 28 år, slog igenom stort i slutet av 2000-talet, med sin blogg Kissies. Utöver bloggen fakturerar hon också för betalda samarbeten på Instagram. Bland annat gör hon reklam för låneappen Anyfin som fått kritik från Konsumentverket. 

Läs mer: Efter hårda kritiken: Låneapp städar undan massiv reklaminsats

På Instagram har hon i skrivande stund 278 000 följare. 

För hennes olika reklamsamarbeten kunde hon under 2018 redovisa intäkter på nästan 2 Mkr, ett positivt resultat på 326 00 kronor. Intäkterna har därmed vuxit med runt 30 procent jämfört med året innan, något som beror på att Alexandra Nilsson fått fler uppdrag under året, enligt årsredovisningen. 

Under 2018 kunde Alexandra Nilsson, som ensam aktieägare enligt Bolagsverket, plocka ut 500 000 kronor. Personalkostnaderna i bolaget uppgick till 800 000 kronor till en anställd, som förmodligen är Alexandra Nilsson själv. 

Länk till instagram

Anna Nyström

Få känner till Anna Nyström i Sverige – i jämförelse med hennes influerarkollegor Bianca Ingrosso, Therese Lindgren och Zara Larsson. Men faktum är hon trumfar de alla när de gäller antal följare på Instagram. Anna Nyström har i skrivande stund 8,4 miljoner följare, vilket är betydligt fler än någon annan i Di Digitals genomgång.

Via hennes självbetitlade Instagramkonto lägger hon ut bilder på sig själv. Kontots fokus ligger på mode och fitness. 

Business Insider slog i fjol fast att Anna Nyström var en av de influerare som tjänar mest i världen per inlägg. Enligt tidningen får hon upp till 10 250 dollar per inlägg, i svenska kronor närmare 100 000 kronor. 

Det märks dock inte av i någon större utsträckning i hennes plånbok. Under 2018 redovisade Anna Nyström intäkter på 1,7 Mkr i sitt svenska bolag, en ökning med 55 procent jämfört med året innan, och ett resultat på 334 000 kronor. 

Efter sociala kostnader betalade bolaget ut en personalkostnad på 900 000 kronor till två personer. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer