Annons

Spelprofilerna: Det händer i spelbranschen 2019

Patrick Söderlund, Lars Wingefors och Christofer Sundberg.
Patrick Söderlund, Lars Wingefors och Christofer Sundberg. Foto: Jesper Frisk, Jack Mikrut och Oskar Omne.
Om 2018 var ett hektiskt år för dataspelsindustrin lovar fortsättningen en minst lika hisnande resa. Di Digital låter de svenska spelprofilerna Patrick Söderlund, Lars Wingefors, Christofer Sundberg och Martin Lindell titta i kristallkulan och tala till punkt om det kommande året.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Patrick Söderlund, vd Embark Studios

Vad kan vi förvänta oss av 2019 inom spelindustrin, fortsätter den att växa, kommer den minska eller blir det status quo?

“Spelbranschen i världen omsätter cirka 140 miljarder dollar i år och har fördubblats i storlek sedan 2012. Det finns ingen anledning att tro att industrin skulle sluta växa 2019. Både konsol- och pc-marknaden fortsätter att vara robust, och jag misstänker att det ligger en och annan Nintendo Switch under granarna i jul. Och sen har vi en mobilspelsmarknad som fortsätter växa snabbt, i synnerhet i Asien.”

”Runt 2 miljarder människor på jorden spelar spel, vilket såklart är en enorm siffra. Men enligt min mening befinner sig spelindustrin i sin linda. All underhållning och media i framtiden kommer att innehålla element av interaktivitet, vilket kommer göra så gott som alla av oss till gamers i någon form.”

Vilka spel ser du fram emot – utöver vad ni själva kanske släpper?

”Det råder ingen tvekan om att Fortnite kommer att fortsätta vara det spel som dominerar spelarnas tid och den allmänna diskussionen om spel även nästa år. Det finns nu över 200 miljoner registrerade Fortnitespelare, varav över 8 miljoner som spelar spelet samtidigt. Det fortsätter vara det spel som streamas mest på Twitch, och med den takt som Epic fortsätter att uppdatera och förbättra Fortnite lär spelarna hålla sig kvar.” 

”Men det kommer ju även en många nya spel nästa år som jag ser fram emot. The Last Of Us II. Naughty Dog har inte annonserat något releasedatum än, men jag hoppas innerligt att vi får spela det nästa år. Det första The Last Of Us var ett fantastiskt spel, och en milstolpe i hur vår bransch jobbar med berättarteknik.”

”Jag är även nyfiken på BioWares helt nya titel Anthem, som släpps i mars. Det är en helt ny och mycket ambitiös franchise från BioWare, vilket alltid är extra kul. Andra nya IP:n som ska släppas kommer från From Software, den legendariska studion bakom Dark Souls-serien, ett nytt spel i Sekiro: Shadows Die Twice.”

”I Sverige bör blickarna riktas mot Massive nere i Malmö, som släpper The Division 2, vilket ser ut att bli ett av de största svenskbyggda spelen som släpps 2019.” 

”Men om jag ska vara helt ärlig kan jag tycka att många stora spel som lanseras idag inte tar särskilt stora risker. Den mest intressanta utvecklingen sker ju i de mindre titlarna, av fristående indieutvecklare som kan och vågar ta ut svängarna. Därför hoppas jag kunna spela många små, intressanta indiespel nästa år och min uppmaning till alla spelare är att göra det samma. Ofta hittar man de mest banbrytande elementen där man minst förväntar sig dem.” 

Vilka tydliga trender tror du vi får se?

”Vi startade Embark Studios för att det just nu är exakt rätt tillfälle att göra något helt nytt, och att det just nu sker så enormt mycket intressant under ytan i vår värld, saker som helt kommer att förändra hur spel byggs och vilken typ av spel som går att bygga.”

”Det handlar om en utveckling på flera olika tekniska områden, som maskininlärning, språkigenkänning och ny renderingsteknik, som kommer att förenkla och förbättra spelskapande och som kommer leda till upplevelser som är helt olika de spelupplevelser som byggs idag.” 

”Det intressanta är det enorma gensvar vi fått.  Ansökningarna dräller in och på bara sex veckor är vi över 30 anställda, och har fått besök av såväl stora globala teknikbolag och storspelare i spelvärlden. Och alla verkar övertygade om att vi är på randen till något stort och spännande.” 

”Men om jag ska vara mer konkret så tittar jag och många andra i spelindustrin noga på streaming av spel, och jag är säker på att vi kommer se fortsatt utveckling på den fronten. Under hösten visade storbolag som Google och Microsoft upp sina initiativ inom spelstreaming, och rent tekniskt är vi närmare än många tror att ha spelstreaminglösningar som fungerar, och som i längden helt kommer att stöpa om vår bransch.”

”Det sker även massor av spännande saker kring hur vi som spelare betalar för spel och var vi köper dem. Epic lanserade precis en konkurrent till Steam, Epic Store, som erbjuder betydligt bättre villkor till utvecklare, och nästan alla stora spelpublicister experimenterar med olika typer av prenumerationstjänster. Vi kommer också läsa ordet cross-play en hel del under året som kommer, det vill säga möjligheten att spela spel tillsammans mellan olika plattformar. De vattentäta skotten mellan pc, mobil och de olika spelkonsolerna håller snabbt på att luckras upp, vilket är positivt för gamers och spännande för oss som spelutvecklare.” 

Läs mer: EA-stjärnan Patrick Söderlund startar ny speljätte i Stockholm 

Lars Wingefors, vd THQ Nordic.
Lars Wingefors, vd THQ Nordic. Foto: Jack Mikrut

Lars Wingefors, vd THQ Nordic

Vad kan vi förvänta oss av 2019 inom spelindustrin, fortsätter den att växa, minska eller är blir det status quo?

“Jag ser ingen anledning till att antalet spelade timmar i världen skulle minska, tvärtom. Jag tror fortsatt att spelandet breder ut sig i åldrar, plattformar, genres och framför allt geografiskt till nya delar av världen när de får tillgång till internet, skärmar och bättre ekonomi.”

Vilka spel ser du fram emot – utöver vad ni själva kanske släpper?

“Listan är ganska lång av spel från några av världens bästa spelskapare; Cyberpunk 2077, Last of Us 2, Days Gone, Sekiro, Rage 2, Kingdom Hearts 3. Men ska jag vara helt ärlig så tycker jag att vi också har spel som är både nyskapande eller ser fantastiska ut som Metro Exodus, Biomutant, Satisfactory, Wreckfest, Shenmue 3 och många fler. Även 2019 kommer bli ett riktigt bra gamingår!”

Vilka tydliga trender tror du vi får se?

“Det mest spännande från min synvinkel är väl vad ny teknik, nya plattformar samt nya riktigt stora internetbolag som vill ha en del av gaming-kakan kan förändra branschen. Google, Epic, med sitt Fortnite och Microsoft är ju några av de aktörer som senaste månaden visat lite om framtiden. Men jag ser fram emot att stå på sidan av elefanternas dansgolv och ge dem det de vill ha, nya fantastiska spel, gärna baserat på kända varumärken.”

Läs mer: THQ Nordic höjer resultatet – aktien stiger 

Martin Lindell, brand manager Raw Fury

Vad kan vi förvänta oss av 2019 inom spelindustrin, fortsätter den att växa, minska eller är det status quo?

"Jag säger växa, inte för att det är någon mirakelteknik. Många har fört fokus till AR efter att VR inte riktigt lyft. Jag vill inte kalla VR en flopp, men en bra nisch som kan växa på sikt när headset blir trådlös och enklare, bekvämare och snabbare att använda. Jag tänker snarare geografiskt. Spel växer i Mexiko, Argentina, Brasilien, Saudiarabien och övriga välbärgade länder i Mellanöstern. Samt givetvis i Sydostasien där man ofta bara nämner Kina. Även Indonesien, Thailand och mer mogna länder som Sydkorea, Taiwan och Singapore fortsätter att växa. Titta några år framåt så kommer även Indien och Afrika att bli mer betydelsefulla. Spel är en global företeelse och där tror jag den stora tillväxtpotentialen finns.”

”Även om marknaden växer och vi är otroligt skickliga på spelskapande så kommer det innebära nya utmaningar för ett högkostnadsland som Sverige."

Vilka spel ser du fram emot – utöver vad ni själva kanske släpper?

”Det är ganska få titlar som är kända just nu, men man kan nämna finska Remedys Control samt Avalanches Rage 2 som jag tror blir roliga. Sedan måste jag nämna Sable som är en av anledningarna till att jag anslöt mig till Raw Fury. Även om jag inte skulle jobbat här så skulle jag definitivt nämnt Sable.”

”Sedan är jag lite nostalgisk, dessa är kanske inte hyllvältare, men tål att nämna och som jag definitivt kommer att spela när de släpps: Psychonauts 2, ett äventyr av Tim Schafer där Starbreeze är utgivare. Bloodstained: Ritual of the Night, från Castlevania-skaparen Igarashi samt Shenmue 3, en efterlängtad uppföljare från Yu Suzuki. Den lär inte leva upp till hypen, men jag hoppas det sluter cirkeln för serien.”

Vilka tydliga trender tror du vi får se?

"Att Epic öppnar upp med att dela med sig av sin crossplay-teknologi är intressant. Denna typ av teknologi där personer kan spela tillsammans i samma spel oavsett vilken plattform de befinner sig på. Om du har PS4 men din vän har Xbox One och ni ändå kan spela i samma spel online tillsammans, kommer att luckra upp plattformsdominansen. Det har funnits en benägenhet att stanna inom ett ekosystem som Steam, Playstation eller Xbox eftersom man är inarbetad där med virtuella belöningssystem och vänlistor. Jag tror crossplay-teknologi är en trend där spelandet är mer gränslöst.”

”Abonnemang är en annan intressant sak. Istället för att köpa fullprisspel får man tillgång till en stor mängd spel genom att betala en månadsavgift. Inspirationen är Spotify och Netflix. Inom spel syns det bland annat i Xbox Game Pass, Playstation Now och Origin Access Premier. Många konsumerar spel på att annat sätt och ofta spenderar man mer tid i ett och samma spel, så ännu så länge har inte modellen övertygat. Men utbudet börjar bli bra och det har talats om att Microsoft ska subventionera Xbox One i Nordamerika om man tecknar Xbox Game Pass över ett eller två år.”

”Nästa steg är streaming, det vill säga att man inte behöver ladda ner spelen. Playstation Now erbjuder detta, men på ett begränsat antal marknader. Det är tydligt att samtliga aktörer arbetar åt det hållet. Då är helt plötsligt inte den fysiska konsolen eller datorn lika viktig, utan det är snarare en tjänst där du tar din kontroll och genom bluetooth eller trådlös signal spelar mot tv, dator eller mobil eller surfplatta med samma konto och samma utbud av spel. Google satsar stort på detta och även Amazon har uttryckt intresse för spel, så vi lär se mycket som sker i den här sektorn.”

Läs mer: Nordisk Film fortsätter investerarturnén: 49 miljoner i indiebolaget Raw Fury 

Christofer Sundberg, medgrundare Avalanche Studios.
Christofer Sundberg, medgrundare Avalanche Studios. Foto: Jack Mikrut

Christofer Sundberg, medgrundare Avalanche Studios

Vad kan vi förvänta oss av 2019 inom spelindustrin, fortsätter den att växa, minska eller är det status quo?

”Jag hoppas att spelbranschen kommer att fortsätta växa med fler nya studior under 2019 men i ett lugnare tempo. Vi har i år sett flera studios startas av utvecklare som hoppat av de större utvecklarna och det är precis vad spelsverige behöver – fler studior, inte större studior.” 

”Vidare hoppas jag att branschen kan finna passionen för spel igen och inte den smått maniska jakten på att tjäna pengar och sälja bolag till högstbjudande. Det är väldigt ohälsosamt och hämmar kreativiteten när fokus hela tiden blir på siffror och inte på innovation och kvalitet.”

Vilka spel ser du fram emot – utöver vad ni själva kanske släpper?

”Ghost of Tsushima, Ace Combat 7 och min vän Stefan Ljungqvist och hans team på Experiment 101:s Bio Mutant står högt på listan. Sedan är det givetvis intressant med alla mindre releaser och uppstickare. De driver kreativiteten i branschen och är mycket inspirerande.”

Vilka tydliga trender tror du vi får se?

”Tydliga trender är hur man ska hitta lönsamhet. Det har varit trenden i över ett decennium nu. Efter alla börsnoteringar och uppköp så landar de flesta i att det faktiskt handlar om att göra bra spel som säljer utan att man behöver kräva spelarna på pengar för att spela spel de redan köpt.”

”Girigheten i branschen är tyvärr en farsot som trendat i år och jag hoppas att den trenden avtar under nästa år. När man inser att man inte tjänar pengar på att släppa pressreleaser utan att släppa bra, kreativa spel så kommer lönsamheten. Man måste tänka långsiktigt, så det hoppas jag blir en trend nästa år.” 

Läs mer: Nordisk Film köper Avalanche Studios i jätteaffär 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer