Annons

Två miljoner britter riskerar sänkta kreditbetyg – på grund av krediter i e-handeln

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: TT/Di
Storbritannien har seglat upp som en allt viktigare marknad för Klarna – och det svenska bolaget har nu 5 miljoner kunder i landet. Samtidigt växer oron för konsekvenserna av så kallade ”Buy now pay later”-betalningar, enligt en ny undersökning. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Klicka först hem varan, få de levererad, kläm och känn och bestäm sedan om du vill behålla den. Så låter marknadsföringen för Klarnas så kallade BNPL-tjänst (som står för ”Buy now pay later”). Det går också att skjuta ytterligare på betalningen, från två veckor till tre månader. 

Det svenska kredit- och betalbolaget är dock knappast ensamt om att erbjuda uppdelade betalningar inom näthandeln. I Europa delar de till exempel marknaden med fintechbolagen Clearpay och Payl8er. 

Men den här typen av betalningar har också en baksida – i alla fall i Storbritannien. En ny undersökning, gjord av jämförelsesajten Compare The Market, slår nu fast att kreditbetyg hos över två miljoner britter kan ha påverkats negativt under 2019 på grund av ”köp nu, betala senare”-betalningar. Det rapporterar techsajten Sifted.  

22 procent av de svarande har i fjol fått ett sänkt kreditbetyg på grund av de valt att dela upp eller skjuta upp betalningar. 

Uppdelade betalningar påverkar kreditbetyget i Storbritannien när kreditföretag begär kreditprövningar av kunder. Många begäranden på kort tid kan signalera att personens återbetalningsförmåga är sämre än genomsnittet. 

Klarna har blivit en allt större spelare vad gäller betallösningar på den engelska marknaden, där de nu har över 5 miljoner kunder. Klarna uppger dock att de i regel utför så kallade ”mjuka kreditprövningar”, som inte påverkar betyget i lika stor utsträckning.

Till Sifted säger Klarna vidare att färre än 0,5 procent av deras kunder i Storbritannien har fått en sänkt kreditbetyg, på grund av missade inbetalningar. Betalmetoden är generellt särskilt populärt bland de yngre – en tredjedel av alla 25-34-åringar i Storbritannien har använt funktionen det senaste året. 

”I mitt tycke är Klarna en riktig trojansk häst för 'millennials' ekonomi. Deras betallösningar kommer i en tid då snabb shopping på nätet har nått en ny nivå”, skriver Iona Bain, grundare av Young Money Blog, enligt Sifted. 

Kreditvärdighet är ett mått på kundens återbetalningsförmåga. Betyget avgör om privatpersoner kan teckna abonnemang, ta en kredit och kanske inte minst ett bolån. 

Samma oro behöver dock inte kunder i Sverige ha. Att handla mycket genom konsumentkrediter påverkar inte kreditvärdigheten – så länge man betalar fakturorna i tid, enligt vad marknadsledande UC uppger för Di Digital. Det är först när ett betalningsförläggande skickas in till Kronofogden som det tas med i bedömningen.

Betalbolaget har inte velat tala öppet om hur stora delar av deras intäkter som kommer från försenade fakturabetalningar, men Di Digital kunde nyligen avslöja att cirka en tredjedel av intäkterna mellan 2014 och 2015 kom från påminnelse- och förseningsavgifter från kunder. Klarna har samtidigt uppgett att de senaste fem åren mer än halverat andelen fakturor som går till påminnelse och minskat andelen inkassoärenden med två tredjedelar.

Läs mer: Så mycket har Klarna tjänat på försenade betalningar – går emot vd:ns svar 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer